Besparing op het liftcontract
Liften zijn voor de eigenaren en gebruikers belangrijk voor de mobiliteit binnen een gebouw. Omdat liften budgettair vaak binnen het gebouwonderhoud vallen, waar het maar een relatief kleine post is, krijgt dit vaak ‘onvoldoende of te weinig aandacht van de eigenaar.
Alle componenten met bewegende delen die aan slijtage onderhevig zijn, hebben onderhoud nodig. Vaak heeft de eigenaar of gebruiker geen of te weinig kennis van het product om een goed oordeel te vellen over hoe het product onderhouden dient te worden. Of dit volgens de geldende richtlijnen en normen en conform de gemaakte afspraken gebeurd, is veelal ook niet bekend. Uit onderzoek blijkt dat het in meer dan 90% niet in de kwartaal of jaar rapportage van het onderhoudsbedrijf terug komt.
Alle componenten met bewegende delen die aan slijtage onderhevig zijn, hebben onderhoud nodig. Vaak heeft de eigenaar of gebruiker geen of te weinig kennis van het product om een goed oordeel te vellen over hoe het product onderhouden dient te worden. Of dit volgens de geldende richtlijnen en normen en conform de gemaakte afspraken gebeurd, is veelal ook niet bekend. Uit onderzoek blijkt dat het in meer dan 90% niet in de kwartaal of jaar rapportage van het onderhoudsbedrijf terug komt.
Uit benchmark onderzoek blijkt dat
- Het inspectieproces veelal onder regie van het onderhoudsbedrijf zelf uitgevoerd wordt en rapportage niet bij de eigenaar van de lift maar bij het onderhoudsbedrijf terecht komt.
- Het liftbedrijf zelf een meerjarenonderhoudsplanning (MJOB) uitvoert (“slager keurt zijn eigen vlees”)
- Liftonderhoud vaak op basis van ‘standaard’ uitgangspunten wordt uitgevoerd, zonder onvoldoende rekening te houden met de intensiteit van het gebruik.
- Contractueel afgesproken beschikbaarheid van de lift niet of nauwelijks vertaald wordt naar de onderhoudsstrategie.
- Geen jaarlijkse evaluatie van lift onderhoudscontracten plaats vindt, maar contracten stilzwijgend jaarlijks verlengd worden.
- Besparingen tot 30% op de jaarlijkse lift onderhoudskosten eerder regel dan uitzondering zijn.
- Er nauwelijks informatie over inspecties en onderhoud van liften blijvend vastgelegd wordt, waardoor mogelijkheden van kwaliteit en efficiency verbetering onbenut blijven.
Ons aanbod. Wij kijken vrijblijvend uw contracten na!